Geschreven door Fractie Gemeenteraad
Gisteren sprak ons raadslid David Bosch zich tijdens de commissievergadering uit tegen de geplande afsluiting van de Catharijnesingel. Hoewel het besluit over deze zogenaamde “knip” al in 2022 werd genomen als onderdeel van het Mobiliteitsplan 2040, blijft UtrechtNu! zich fel verzetten tegen de uitvoering van dit plan.
“De automobilist wordt tot smeerlap bestempeld”
Volgens Bosch lijkt de stad steeds meer onbereikbaar te worden voor mensen die afhankelijk zijn van de auto. “De fiets en voetganger worden verheven tot goddelijke status, terwijl de automobilist wordt afgeschilderd als een smeerlap,” zo benadrukte hij. “Maar die ‘smeerlappen’ zijn gewoon normale mensen. Mensen die afhankelijk zijn van hun auto om hun werk te doen, naar hun familie te gaan of hun boodschappen te doen. Als je er zelf mee te maken zou hebben, zou je daar anders over denken.”
Hoewel het besluit om doorgaand verkeer te weren al is genomen, is de knip op de Catharijnesingel een invulling die door het college wordt uitgevoerd. Politiek gezien scharen de collegepartijen zich opnieuw achter dit besluit. UtrechtNu! blijft tegen de knip, maar als deze toch wordt doorgezet, is een goede uitvoering essentieel. Bosch riep de nieuwe wethouder op om meer aandacht te besteden aan de zorgen van ondernemers en inwoners. Hij wees erop dat het CMU, een organisatie die actief input heeft geleverd, veel moeite heeft gehad om gehoor te krijgen. “Luister en leer,” benadrukte Bosch. “De wethouder moet serieus overwegen waarom de alternatieve uitvoering die het CMU heeft voorgesteld, niet haalbaar zou zijn.”
Impact op de bereikbaarheid van de stad
De komende periode zal er een reeks grote werkzaamheden plaatsvinden die de bereikbaarheid van het centrum verder onder druk zetten, waaronder op de Amsterdamsestraatweg, de Majellaknoop en de Daalsetunnel. Bosch uitte zijn bezorgdheid dat de combinatie van deze werkzaamheden en de geplande knip zal leiden tot een chaos van omleidingen voor automobilisten. Dit zou, volgens Bosch, de principes van bereikbaarheid, zoals die zijn vastgesteld door de afdeling Mobiliteit, in gevaar brengen. Hij riep de wethouder op om meer samenhang te creëren tussen de verschillende plannen en aandacht te besteden aan de druk die dit zal leggen op het openbaar vervoer en de ambulancezorg.
“De knip had van ons helemaal niet gehoeven, maar als het er toch komt, dan graag goed uitgevoerd,” concludeerde Bosch. UtrechtNu! blijft zich inzetten voor een stad die voor iedereen toegankelijk is, ongeacht of je nu met de fiets, het openbaar vervoer, of de auto reist.
Volgens UtrechtNu! wordt er veel nadruk gelegd op de knip zelf, terwijl essentiële randvoorwaarden zoals omleidingsroutes, digitale bebording, en duidelijke communicatie over alternatieven onvoldoende worden meegenomen.
Bosch benadrukte dat bezoekers en bewoners hierdoor voor onaangename verrassingen komen te staan. “Het lijkt soms of er geen samenhang is tussen de verschillende verkeersplannen. Automobilisten worden van de ene in de andere omleiding gestuurd.”
Daarnaast wees Bosch op de samenloop van verschillende grote werkzaamheden in de stad, zoals op de Amsterdamsestraatweg, het Smakkelaarsveld en de Daalsetunnel. Deze projecten zorgen ervoor dat belangrijke verbindingen voor bestemmingsverkeer onder druk komen te staan. “Dit is in tegenspraak met de bereikbaarheidsprincipes die de afdeling Mobiliteit zelf heeft opgesteld,” aldus Bosch.
Tijd voor actie
UtrechtNu! roept het college op om beter naar inwoners en ondernemers te luisteren en de uitvoering van de knip te verbeteren. Bosch benadrukte dat UtrechtNu! tegen de knip blijft, maar als deze er toch komt, moeten de maatregelen wel goed worden uitgevoerd. “UtrechtNu! zal de uitvoering nauwlettend in de gaten houden en blijven opkomen voor de belangen van onze inwoners en ondernemers. In 2026 kan Utrecht kiezen voor verandering.”