Geschreven door Fractie Gemeenteraad
Tijdens de commissievergadering van 12 september in de gemeenteraad van Utrecht stond het Agent of Change-principe centraal. Dit beleid, dat al in verschillende wereldsteden wordt toegepast, draait om het principe dat nieuwe ontwikkelingen zich moeten aanpassen aan bestaande culturele en uitgaansvoorzieningen in plaats van andersom. Namens UtrechtNu! sprak commissielid Rien van den Hoek kritisch over het uitblijven van concrete stappen in Utrecht. “Wat ons betreft is het tijd dat we hier in Utrecht niet blijven wachten op onderzoeken van andere steden, maar zelf in actie komen,” aldus Van den Hoek.
Van den Hoek benadrukte dat de gemeente bij het ontwikkelen van beleid meer gebruik moet maken van de expertise van lokale partijen zoals Koninklijke Horeca Nederland (KHN). “In gesprek met KHN bleek dat zij niet betrokken zijn bij de beleidsvorming of nachtvisie van de gemeente. Dit terwijl ze een schat aan ideeën en ervaring hebben,” betoogde Van den Hoek. Hij vroeg de wethouder direct waarom KHN niet is geraadpleegd en benadrukte het belang van samenwerking met lokale experts om een effectief en gedragen beleid te ontwikkelen.
Volgens Van den Hoek kan het Agent of Change-principe helpen om conflicten tussen uitgaansgelegenheden en nieuwe bewoners of investeerders te voorkomen. “Het is essentieel dat investeerders, kopers en huurders op de hoogte zijn van de bestaande of toekomstige nightlife locaties in een gebied, zodat zij een weloverwogen besluit kunnen nemen,” stelde hij. In steden als Antwerpen, Toronto en Londen heeft dit beleid al geleid tot de bescherming en waardering van de nachtcultuur als een waardevol onderdeel van het stedelijke leven.
Oproep tot actie en transparantie
Van den Hoek riep op tot meer transparantie en eenvoud in het vergunningenbeleid van de gemeente. “Niet alleen UtrechtNu! maar ook KHN ervaart het vergunningenproces als uiterst moeizaam, kostbaar en inconsistent,” zei hij. Hij noemde voorbeelden van ondernemers die hun terrasvergunning hebben ingeleverd vanwege de hoge kosten en ingewikkelde procedures. “Een dagzaak die een terras wil, moet al leidinggevenden laten bijschrijven voor 290 euro, puur voor een aanspreekpunt. Dit terwijl het veel eenvoudiger kan.”
Van den Hoek hekelde ook de slechte communicatie tussen de gemeente en ondernemers. “KHN heeft meerdere malen contact gezocht met de gemeente om hun zorgen te uiten en mee te denken over verbeteringen, maar ervaart het contact als stroperig en eenrichtingsverkeer,” lichtte hij toe. Hij vroeg de wethouder om te bevestigen of er inderdaad al een jaar geen contact is geweest met KHN, ondanks herhaaldelijk verzoek.
UtrechtNu! dringt aan op directe actie van de gemeente om het Agent of Change-principe in Utrecht te implementeren en daarbij KHN te betrekken. “Wij willen dat de wethouder niet alleen naar Amsterdam kijkt, maar ook hier ter plekke aan de slag gaat,” aldus Van den Hoek. Het uitblijven van daadkracht kan volgens hem leiden tot een verdere toename van administratieve lasten en kosten voor ondernemers, die zich al zorgen maken over aangekondigde verhogingen van leges in de komende jaren.
De discussie rondom het Agent of Change-principe is nog niet afgerond, maar UtrechtNu! pleit voor een proactieve en lokale aanpak waarbij de kennis en ervaring van Utrechtse ondernemers wordt benut. “Het is tijd dat de gemeente het gesprek aangaat en samenwerkt met de mensen die deze stad bruisend maken,” besloot Van den Hoek.